Friday, July 3, 2009

انواع القلوب




ذكر الله سبحانه وتعالى في القرآن الكريم أنواعاً كثيرة من القلوب منها

القلب السليم: وهو مخلص لله وخالٍ من الانحرافات

القلب المنيب: وهو دائم الرجوع والتوبة إلى الله

القلب الوجل: وهو الذي يخاف الله عز وجل

القلب التقي: وهو الذي يعظّم شعائر الله

القلب الحي: وهو الذي يؤمن بالله ويشكره ولا يكفره

القلب المريض: وهو الذي أصابه مرض مثل الشك أو النفاق

- القلب الأعمى: وهو الذي لا يبصر الحق

-القلب الآثم: وهو الذي يكتم شهادة الحق

القلب المتكبر: وهو الذي يتكبر على الناس ويجادل في الحق

القلب الغليظ: وهو الذي نُزعت منه الرأفة والرحمة

القلب القاسي: وهو الذي لا يعرف الله ولا يذكره

القلب الغافل: وهو الذي يغفل عن أداء دوره ووظيفته في الحياة

وقالوا أن من أنواع القلوب



قلب يحب: تتمنى ان يكون من يحبه هذا القلب هو انت لتهنأ به أبد الحياه


قلب يحن: تتمنى ان تلمس حنانه ورقته وخوفه عليك وان تعيش في حنانه للابد

قلب مغرم: تتمنى غرامه ان يكون في هواك حتى لا يذهب بعيدا وتشتاق له

قلب مهموم: يشغلك همه حتى تدخل جوفه وتعيش همومه فقد يكون لديك الحل

قلب مجروح: ما أصعب ان تهرب منه وتجده وراءك ينتظر اقل فرصه منك ليسكنك

قلب حاسد: هو قلب تتمنى ان لا يراك ولا تراه اما يعديك بحسده أو يحسدك

قلب حقود: هو القلب الذي لا يجد من يدخله لانه مظلم طوال العمر


قلب ماكر: هو القلب الذي اختارك وحدك وبعد ذلك تجد فيه عدة قلوب يلعب بها

قلب خبير: تتمنى خبرته في الحياه ولكن تخاف تجاربه فقد ترسب في احدى

قلب طيب: ترجو ان تناله ولكنك ترى انه ينال الجميع ولا يحرم احد من زيارته

قلب ولهان: كثير ما يعذب صاحبه لانه لا يصبر عن الشكوى وقليل ما يرتاح ليرتاح

قلب سعيد : وهذا قلب مؤقت فقط يظل خائف أن يفقد السعاده في أحد الايام


فهل قلوبنا من اى نوع من انواع القلوب






منقول

104 comments:

may said...

السلام عليكم

اول تعليق ولاول مرة

لى عودة سريعة بعون الله

مى

ديالا said...

ربنا يجعل قلوبنا عامره بالايمان والحب يارب دايما

ماء تشرين said...

تالت تعليق
لالالالالالا

ماء تشرين said...

مش مصدقه
ده انا قربت خالص

ماء تشرين said...

طب احجز لاحمد عشان مش يزعل

ماء تشرين said...

وواحد لدودو كمان

ماء تشرين said...

وواحد لكيمو هو مش صحابك

ماء تشرين said...

بس احساس تحفه جدا
تصدق مش عارفه هعمل ايه لوصلت لاول تعليق

ماء تشرين said...

اروح اقر بقه عيب كده

romansy said...

may
مى اول تعليق
بعد اكتر من سنه

دا انجاز

ماء تشرين said...

وفي ناس معندهاش قلب اصلا صدقنى
جميل اوى البوست محتاجينو اوى خاصه قبل رمضان محتاجين ننظف قلوبنا وعقولنا يمكن ربنا يتقبل منا

بوست جميل

تقبل مرورى

romansy said...

ديالا
اللهم ااامين


يارب العالمين



تحياتى

romansy said...

ماء تشرين
ايه احكايه

البوست اللى فات
احمد تالت تعليق


والمره دى انتى تالت تعليق


انتو عصابه

romansy said...

ماء تشرين

هانت خلاص
فاضل خطو ه على الاحتلال

ماء تشرين said...

الله يسمحك
احنا بس ياعنى مش لقين حد بيجيلك خالص خالص قولنا نعمل حس في المدونه

romansy said...

ماء تشرين
اكيد احمد لازم يكون مكانه محجووووووز

romansy said...

ماء تشرين
كمان دودو

ليكى حق تحجزى لريا

يا سكينه

ماء تشرين said...

اه ده بس لو ابقه اول تعليق يااااه مش عارفه يمكن ابطل ادون اصلا
هههههه

romansy said...

ماء تشرين
طبعا كيمووووو صاحبى واخويا

وليه حق

عليا

romansy said...

ماء تشرين

الله اعلم هتعملى ايه

ربنا يستر علينا

ريمان said...

اللهم ارزقنا قلبا خاشعا



تحياتى ليك

بوست جميل يا رومانسى ربنا يفتح عليك

romansy said...

ماء تشرين

روحى اقرى براحتك خالص

romansy said...

ماء تشرين
مش عارفين مين اللى عنده قلب ومين اللى مش عنده

ربنا يوفقنا اللى فيه الخير والثواب

تحياتى

romansy said...

ماء تشرين

بتعملوااااااااااا حس

دا انتى م عاملين احتلال

امتى الجلاء بقى

romansy said...

ماء تشرين
خلاص انا موافق

اخليكى اول تعليق


طالما هنخلص منك


هههههههههههههههه

romansy said...

ريمان
اهلا بيكى يا ريما ن


اللهم ااامين
يارب العالمين

ماء تشرين said...

لا جلاء الا مع اول تعليق

اول تعليق تام
او الموت الزؤام

dramaqueen said...

ميرسى على البوست يا رومنسى

جميل اوى

smilyrose said...

اللهم ارزقنا قلبا خاشعا

ضارعا مطيعا لك يا الهى

واجعله قلب محبا حنونا عطوفا

لكل من يقترب منه واجعله عطاء حتى

اخر لحظات العمر وان كانت قريبة

يارب اشفى كل قلب مريضا او مجروحا

واجعل قلوبنا مليئة بحبك وطاعتك

جميل بكل المقايس

ويا هل ترى اخى اى نوع قلبه

وليه الاحتلال دا

انت عاوز كتيبة مساعده

smilyrose

وردشان

روح الحب الصادق

نهر الحب said...

موضوع جميل ورائع حقا
أدام الله عليك كتابة أحسن المواضيع.

تقبل مرورى:

نهر الحب

شباك موارب said...

احمد انا كتير اوي ببقى صاحبه قلب غافل...
زي ماانت كاتب اغلب الوقت غافل عن اداء واجباته الدينيه.....
بدعي ربنا يارب يكون قلبي حي مومن بيه وفاكره علطول....

مش عارفه اختار ازاي من المجموعه التانيه......
تصدق ولا مره فكرت انا قلبي ازاي
بس اختصرلك (انا قلبي محوطاه باسوار))
صعب اوي حد يعرف اللي جواه
بالاصح مش كتير بيعرف يطلع منه كلمه
قلب عنيد....
ساعات بيعاند نفسه كتير
بس ابدا مش قلب حديد
ممكن اقولك ساعات بيبقى قلب اطفال
قلب خايف مش متهور
قلب كبيييييييير
قلب بيحب الناس كلها
وعنده طوله بال اطول من بالي انا
قلب مسامح بس مش في وقتها
لانه قلب عصبي شويه
بياخد وقت عشان يروق....
قلب عايش وحاسه بيه وبنبضه
اللي كل فين وفين اسمعه
مشتاقه اوي اسمع صوته وبصوت عالي كمان......

حلو يااحمد البوست بجد
ربنا يكرمك دايما
دعواتك

ضحكات الحياة said...

السلام عليكم

بوست جميل و يا رب تكون قلوبنا عامرة بالإيمان دائما

و علي رأي المثل القلب زي ورقة البفرة لازم نلفه كويس

Soul.o0o.Whisper said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رومنسى
آسفة على التأخير

و متشكرة جدا على زياراتك

البوست رائع جدا
بس تعرف ...

صعب اوى اننا نحدد اى نوع هو قلبنا
لان قلب جاى من التقلب
وهو فعلا كدا

بنتقلب فى كل الحالات دى
لكن يااااااااااااارب
ربنا يرزقنا القلب السليم
القلب النقى
القلب المحب


دمت بود

كيــــــــــــارا said...

حلوو اوي انواع القلوب دي

EMMY BABY said...

بجد جميل اووووووووووووووووووووووووووووووووووووى الموضوع ده عجبنى اوى

يارب نكون من الانواع الكويسة ويبعدنا عن القلوب القاسية والماكرةوالحاسدة ربنا يحفظنا منهم بجد

موضوع جديد على مدونتك يا رومنسى

تحياتى

ايمى

mahasen saber said...

يا رب تكون قلوبنا من انواع القلوب التواقه لحب الله ورضاه

وفعلا دوا القلب الموجوع فى الاستغفار والتدبر فى رحمة المولى عز وجل

رائع يا دسوقى البوست ده رائع ربنا يجزيك عنه خير

فراشة said...

رومنسى ايه الموضوع اللى يجنن ده

ايه التجدد ده
على غير العادة
بس برده يحمل شىء من الرومانسية
اتمنى ان اكون من القلوب الاولى التى ترتبط حياتها برضا الله

موضوع حلو جدا جدا جدا

ماما أمولة said...

ازيك يا رومانسي

القلوب دي حكايتها حكاية

مش ممكن تعرف قلوب الناس فيها ايه

المطلع هو الله

موضوع جميل

تسلم يارب

romansy said...

ماء تشرين
خلاص قولنا بقى
هنفكر نديلكك اول تعليق

ونعمل هدنه بقى

romansy said...

dramaqueen
اهلا يا ملكهتنا
اخبارك ايه

شكر على ايه نتمنى اننا نكون من القلوب اللى بتخاف ربنا

ونبعد عن الحقد والمكر والحسد


تحياتى

romansy said...

smilyrose
اهلين ورده
اللهم استجب لنا يا ارحم العالمين
القلوب مش فى ايدينا بس اللى فى ايدينا اننا نحاول نحافظ عليها
شوفتى بقى يا ورده
الاحتلال فى كل مكان
هنعمل ايه

romansy said...

نهر الحب
اهلا بيكى نهر الحب
بشكرك جدا على ذوقك وكلامك الجميل



تحياتى

romansy said...

شباك موارب
اهلا منار
القلوب يا منار كتير قوى وانواعها كتير انا اوقات بحتار انا ايه
وقلبى دا عاوز ايه
بس اللى انا بحاول اعمله انى اختار القلب التقى اللى يعرف حقوقه وواجباته
ويقدر اللى يحبه معهما كان القسوه منه
ويصبر عليه قوى

romansy said...

ضحكات الحياة
اهلا بيك
يا هندسه

ان شاء الله يكرمنا ربنا بالقلب اللى تكون مليانه بالايمان


تحياتى

romansy said...

Soul.o0o.Whisper
اهلا اهلا يا دكتور
اخبارك ايه
اكيد اوقات بنكون فى حالات كتير من انواع القلوب
بس بنحتاج اللى ياخدنا بايديه ويوجهنا للطريق السليم طريق الهدايه نحتاج القلب التقى اللى يسعدنا

romansy said...

كيــــــــــــارا
اهلا كيارا

شكرا على تعليقك

romansy said...

EMMY BABY
اهلا ايمى
بندور دايما على اى نوع احنا
سؤال محير انا عن نفسى محتار فيه قوى
ربنا يقوينا ويهدينا للى فيه الخير والثواب

romansy said...

mahasen saber
اهلا يا استاذه
الكلام دا ليه ولينا وكلنا
نتمنى اننا نلاقى القلوب صافيه وبتخاف على بعض

تحياتى

romansy said...

فراشة
اهلا يا فراشه
اخبارك ايه
الصراحه الموضوع قريته وعجبنى قوى
اتمنى اننا نعرف ايه هو نوع قلبنا ونختار القلب الصح اللى يهدينا لطريق الخير


تحياتى

romansy said...

ماما أمولة
اهلا يا استاذه
بس اللى فى ايدينا اننا نعرف ايه هو نوع قلبنا احنا
ودا اللى المفروض نعمله

تحياتى

GiGi worled said...

ربنا يباركلك يارب ويرزقنا قلبا مخلصا خاشعا محبا حنونا يارب

mohamed ghalia said...

اللهم ارزقنا قلوبا نقيه

(Joudy) said...

و تبقى القلوب بأسرارها مستترة عن الجميع لا يعلم بها الا الله فكثيرون لا يعلمون من أى نوع قلوبهم فقد فقدوا الاحساس بها .....

أما أنا فقلبى مهموم ومجروح وولهان كل ذلك وربما أكثر ولكنى أود أن يكون قلبى من القلوب الوجلة التقية التى يدب فيها الحياة المنيبة السليمة والحنونة

موضوع جمييييييييييل حقيقى بجد مين كان يتصور كل الأنواع دى حقيقى متألق

دمت بكل الخير والسعادة

صدى الصمت - عاشقة الورد - said...

بجد حصر شامل ودقيق ورائع لأنواع القلوب
وكمان نوع مختلف عن البوستات ال تعودنا عليها منك
أحييك عليه

سمكه واحده said...

ايه القلوب الكتيره دي ياسي رومانسي ده انت دوختنا والله لالالا دي كتير
بس والله الواحد يتمني ان قلبه يبقي قلب خسايه ولاانت ايه رايك

لا بجد بوست جميل واول مره اخد بالي ان في انواع كتيره من القلوب كده
ربنا يجعل قلوبنا عامره بذكر الله ومن هنا كل الانواع الجميله التانيه هتيجي بعد كده ان شاء الله
تحياتي

kimo said...

اسأل عن قلبك في
حب الله
لو لقيت فيه حب
يبقي عندك قلب

صوت من مصر said...

وفى قلب ابيض وقلب اسود
وفى قلوب شطرنج

”*°•.˜”*°•..سونه..•°*”˜.•°*”˜ said...

السلام عليكم
ياااااااااا قلبك
كل دى قلوب فى السله
ياااااا لو كل واحد يحاول يكون صاحب القلب النقى الطاهر
اكيد الحياه هتكون افضل بكثير
اللهم ارزقنا القلب النقى

حمله لو عرفو هيحبوه
http://law3refoh.blogspot.com/2009/07/blog-post.html

Rosie said...

بجد موضوع جامد جدا..القلب المنيب فى رأيى من أجمل القلوب لأنه لا يصر على الخطأ و عدم الاصرار على الخطأ من صفات المؤنين
...
....جميل جدا الأوصاف دى..وصف القلب الحقود قاسى جدا...وصف القلب الخبير صحيح جدا..
شكرا للموضوع..

شريكة في المطعم said...

السلام عليكم

يارب ارزقنا قلبا مخلصا خاشعا تقيا

بوست جميل ومميز

سوسو الاموره said...

يارب ارزقنا بقلب خاشع طيب حنون ورقيق يعشققك ويعمل كل ما هو محبب لك يارب يا كريم رقق قلوبنا وثبته على دينينا يارب العالمين امين بوست جميل جدا بحيك تقبل مروري

قطرات من شواطئ الحياة said...

البوست ده عاجبني أوي بجددددد
و يا رب يطهر قلوبنا جميعا :)

لو عرفوه هيحبوه said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الا تنصروه فقد نصره الله
: ان كنت تريد نصره النبى صلى الله عليه وسلم
فندعوك للمشاركه معنا فى حمله لو عرفوه هيحبوه لنصره النبى صلى الله عليه وسلم
نسعد بذلك

الفراشة الصغيرة said...

اتمنى ان قلوبنا

تكون مفيش انقى والا أطهر ولا اخشع منها لله سبحانه وتعالى

جزاك الله خيرا يا رومنس

وعلى راى امنيه حلوه اوى النفحات الايمانيه اللى عندنا
وربنا يبلغنا رمضان ان شاء الله

حنان الشافعي said...

موضوع جميل ويارب يجعلنا من القلوب الطيبه
................
لك عندي تاج لو مش كنت جاوبته

وردة said...

اولا ازيك يا رومنسي اخبارك ايه
يارب تكون بخير ان شاء الله
وموضوعك جميل جدااااا
بس صعب نحدد احنا اي نوع اكيد نتمني نكون قلب نقي قلب منيب نقي حي
اتمني اكون قلب بيحب بيحن مغرم قلب طيب
قلب سعيد مش مجروح
بتمني
لكن انا ايه مش عارفه
ربنا يكرمك دايما
سلام

shirry said...

بوست حلو اوي
اول مرة اخد بالي
من الانواع دي كلها
وفرصة بقي رمضان قرب وكويس ان الواحد اخد باله
ميرسي تسلم ايدك

romansy said...

GiGi worled

اهلا جوجو

اللهم ااامين وكل المسلمين يارب العالمين

romansy said...

mohamed ghalia
اهلا محمد

اخبارك
يارب يوفقنا لما فيه الخير دايما

romansy said...

(Joudy)
نعم سيدتى فكثيرا منا لا يعلم اى نوع هو قلبه ولكن فقط يعلم ان يحتاجالى قلب يعينه وياخد بيده
ولكن لما القلب النهموم فقط نحتاج الى الايمان بداخلنا

romansy said...

صدى الصمت - عاشقة الورد -
اهلا بيكى
فيه قلوب تانيه كتير بس لان احساسيها مختلفه كتير ومش مفهومه
انما بشكرك على تعليقك
كلامك الجميل

تحياتى

romansy said...

سمكه واحده
اهلا سمكمك
هنعمل ايه بقى القلوب اللى كتير

قلب الخسايه دا انا مقولوتش بس قلبك انتى قلب بطروخ كبير كده
يستاهل

romansy said...

kimo
اهلا كيمممموووو

حاضر يا كيمو
ربنا يوفقنا ونلاقى الحب فى قلوبنا


تحياتى

romansy said...

صوت من مصر
اهلا كيمووو

طب قولى بقى

القلوب الشطرنج دى نلاقيها فين
ولا من كترها مش عارفين عددها

romansy said...

”*°•.˜”*°•..سونه..•°*”˜.•°*”
اهلا سونه

ان شاء الله الحياه هتبقى احلى بكتير

لو اتقينا ربنا

ربنا يوفقنا

romansy said...

Rosie
اهلا روزى
اخبارك
القلوب اكيد ليها اوصاف تانيه كتير بس دا اللى حسيناه بس
ربنا يجلعنا من القلب االتقى يارب



تحياتى

romansy said...

شريكة في المطعم

اهلا بيك


اللهم ااامين يارب العالمين



تحياتى

romansy said...

سوسو الاموره

السلام عليكم


اللهم ااامين يارب العالمين


قلبا يحبك ويحب من يحبك

romansy said...

قطرات من شواطئ الحياة

اهلا بيكى

الحمد لله ان البوست عجبك طبعا بنشكر صاحب الكلام الجميل دا
وان شاء الله ربنا يصلح حالنا

romansy said...

لو عرفوه هيحبوه

اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين واهللك الشرك والمشركين يارب العالمين

romansy said...

الفراشة الصغيرة
اهلا يا فراشه
اللهم ارزقنا القلب الطيب التقى الذى يخافك ويحبك ويحب من يحبك

اللهم بلغنا رمضان يا ارحم الراحمين

romansy said...

حنان الشافعي

اهلا بيكى
ان شاء الله ربنا يوفقنا ويرزقنا الخير


شكرا على التاج وان شاء الله احله


تحياتى

romansy said...

وردة
اهلا ورده

الحمد لله كل واحد فينا يتمنى القولب الطيبه التقيه ودا شئ جميل نتمنى ان ربنا يستجيب دعاؤنا يارب


تحياتى

romansy said...

shirry
اهلا شيرى
نورتينى بالزياره الاولى

واتمنى ان شاء الله ان ربنا يرزقنا الخير والقلوب الطيبه يارب


تحياتى

اسماء واحلام فى وجدانى said...

ازيك يا احمد وحشتنى جدا ووحشنى احتلالك بس الحمد لله ماء تشرين عاملة الواجب وزيادة ربنا يكرمها دايما
طبعا انا اغيب كام يوم يحصل كل ده

اسماء واحلام فى وجدانى said...

بجد الموضوع ده جميل جدا بس على فكرة ممكن تلاقى قلوب بتجمع اكتر من صفة بمعنى ان القلب النقى اكيد اكيد هتلاقى فيه صفات مشتركة مع قلب ابيض غيره
والقلب اللى مش كويس اكيد بردة هيجمع صفات مش كويسة معاه

ربنا يجعلنا من اصحاب القلوب الرحيمة الطيبة وربنا يكرمك دايما يا رب

salwa said...

السلام عليكم اخ رومنسي
ادراج رائع
اللهم اجعل قلوبنا تخشع لذكرك
سلام

همسة said...

أحسنت الاختيار والنقل
تدوينة جميلة
تحياتى

E73 said...

مش عارفة والله يا رومنسي

بس اعتقد انها مش بتكون على نوع واحد طول الوقت

يعني تقدر تقول ميكس من بعض انواع القلوب المذكورة

بس تعرف بجد ان البوست ده عجبني جدا

عاشقة الأحزان said...

السلام عليكم

ازيك واخبارك ايه يارب تكون بخير وبصحة وعافيه

ومتشكره قووى ليك على سؤالك عنى

جميل ما نقلت لنا ربنا يوفقك يارب
تحياتى انوسه

fL0weR-giRL said...

السلام عليكم
موضوع جميل
ويارب دايما تكون قلوبنا مليئه با الأيمان وحب الله عز وجل
.............

yoyo said...

صباحك سكر يا احمد

تسلم و الله للاختيارك الجميل دا

بس القلب مجتمع فيه كل انواع القلوب دى مع اختلاف النسب و الدرجات
جايز يطغى قلب على قلب
و احنا بايدينا نشكل القلب

ربنا يجعل قلوبنا بالحب و الايمان غامرة
اللهم آآمين يارب

تحياتى
يويو

yoyo said...

قلبى معاك بقى يا احمد فى الاحتلال دا
ربنا يعينك
عصابة و الله
قال بيقولوا عليا محتلة قال
شوف الظلم يا اخى
هههههههه

قوس قزح said...

ربنا الاعلم كل واحد قلبه من انهى نوع
لان البنى ادم نفسه ساعات بيتوه و يبقى مش عارف هو انهى نوع

ربنا يصلح قلوبنا جميعا

romansy said...

اسماء واحلام فى وجدانى
يا هلا بيك

منور يا ابو حميد

وانت كمان واحشنى

romansy said...

اسماء واحلام فى وجدانى
ربنا يخليك يا احمد
نتمنى يا ابو حميد ان قلوبنا تجمع كل الصفات الحلوه دى
دا مش صعب على قلب نفسه يبقى كويس

romansy said...

salwa
اهلا بيكى يا استاذه

اللهم اااامين يارب العالمين

romansy said...

همسة
اهلا بيكى
وبشكرك على تعليقك


تحياتى

romansy said...

E73
ميكس بين كل القلوب

دا انتى حاله بقى خاصه

ربنا يديلك الصفات الكويسه بس


ويرضيكى يارب


تحياتى

romansy said...

عاشقة الأحزان
اهلا بيكى

يا ايناس
اخبارك ايه وحمد الله على سلامتك

الحمد لله انك بخير ومفيش شكر بين الاخوات


تحياتى

romansy said...

fL0weR-giRL
اهلا بيكى

ان شاء الله ربنا يهدينا ويملا قلوبنا الخير والسعاده والحب


تحياتى

romansy said...

yoyo
اهلا يويو

قلوبنا صحيح ممكن تجمع بين قلوب كتير
بس اعتقد ان الخير هو اللى بيطغى دايما على القلوب الجميله لانها من صنع ربنا وف ايد ربنا


تحياتى

romansy said...

yoyo
انتى كده ملاك يا يويو

محتله بس
محتله

طنطاويه


مش اسكندرانيه

romansy said...

قوس قزح
اهلا بيكى يا قوس اخبارك ايه
ربنا الاعلم بس نتمنى اننا نكون من القلوب الصافيه اللى بتسعد الناس



وقوب خاشعه فى حب الله


تحياتى